A/B testing

Door Ewan Klomp

directionalsign_83858.png

Veel mensen denken dat A/B testing enkel iets is voor grote bedrijven, met heel veel gebruikers zoals Facebook of Amazon. Maar niets is minder waar. Met de komst van tooling zoals Google Optimize is het mogelijk om ook bij kleine bedrijven A/B tests effectief uit te voeren. A/B testing met weinig moeite en zeer beperkte kosten. Op deze manier ontstaat een nog betere en completere teststraat. Ook kan de Product Owner nog beter inzicht krijgen in het softwaregebruik.

Wat is A/B Testing ook al weer?

Om nog even het geheugen op te frissen: bij een A/B test krijgen gebruikers applicatieversie A of applicatieversie B. Op basis van tevoren bepaalde metrics wordt uiteindelijk één van de versies als definitieve versie gekozen voor alle gebruikers.

Door A/B tests kan een softwareproducent betere beslissingen nemen op het gebied van User Interfaces, door bijvoorbeeld te kijken naar welke versie correleert met de grootste conversie.

Google Optimize als A/B test tool, biedt een goede integratie met Google Analytics.

Google Optimize

In dit artikel gaan we dieper in op Google Optimize. Optimize biedt een goede integratie met Google Analytics. Daarnaast heeft het een gratis versie waardoor je snel alle opties kunt onderzoeken. Uiteraard zijn er meer tools waarmee A/B tests uitgevoerd kunnen worden, zoals the A/B testplatform van VWO of het experimentenplatform van Optimizely. Welke het best bij jouw organisatie past is afhankelijk van je teststrategie.

google-optimize-logo-480x480-1-140x140@2x.png

Implementatie A/B Testing

Een A/B test opstellen is in feite een experiment uitvoeren. Je begint met een hypothese, verandert een element en bekijkt de statistieken (lees resultaten) van de vooraf bepaalde metrics.

Google Optimize heeft een editor waarmee je webelementen gemakkelijk kunt bewerken. Je meet met deze webelementen de metrics vanuit je Google Analytics doelen. Een andere nuttige functionaliteit van Google Optimize is dat je je direct op op bepaalde gebruikers kunt richten, op basis van bijvoorbeeld gedrag of locatie.

A/B Testing en Continuous Delivery 3.0

Met A/B testing leg je ook een directe link met het Continuous Intelligence en Continuous Planning gedeelte van Continuous Delivery 3.0. Op deze wijze krijg je nog meer informatie van gebruikers, op basis van de verzamelde metrics. Hier kan de Product Owner de backlog prioritering op aanpassen

AB_testing.png

Het figuur toont hoe de resultaten van A/B testing het Continuous Intelligence proces en Continuous Planning proces voeden

Bijvoorbeeld: als de conversie met de nieuwe versie niet is verhoogd, kan je een work item aanmaken waarin je onderzoekt hoe je de conversie wel kunt verhogen.

Via de bovenstaande aanpak kun je laagdrempelig kennismaken met de mogelijkheden om je product en je ontwikkelprocessen te verbeteren met A/B Testing, Continuous Intelligence en Continuous Planning. Ik hoop je geïnspireerd te hebben om A/B testen te implementeren in jouw teststraat!