Tips & tricks Google Analytics: meer zinvolle data halen uit je account

Bijna iedere website is tegenwoordig gekoppeld aan een Google Analytics account.    Wanneer je het dashboard van Google Analytics opent, komen er een hoop statistieken te voorschijn. Maar op welke manier voegt deze omgeving vol met data nou echt iets toe aan het bedrijfsresultaat? In dit blogartikel worden daarom een aantal tips en tricks gegeven hoe je meer waardevolle data uit Analytics statistieken haalt.

 

analytics-1925495_960_720.png

Tip 1: gebruik filters

Het Google Analytics account beschikt over een hoop data van de gekoppelde website. Lang niet al deze data zijn relevant. Filters helpen bij het toevoegen van zinvolle data. Filters zorgen er namelijk voor dat in dataweergave irrelevante data worden verwijderd. Een filter kan toegevoegd worden door in het hoofdmenu van Google Analytics naar het tabblad ‘beheerder’ te gaan. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat de wijzigingen, die door het gebruik van filters worden aangebracht, niet zo maar terug te draaien zijn. Om te beginnen met filters is het belangrijk om eerst de onderstaande filters toe te passen:

  • Intern verkeer wegfilteren

  • Filteren op land

Door intern verkeer van de website weg te filteren, wordt voorkomen dat er een vertekend beeld ontstaat van het aantal relevante bezoekers op de website. Op deze manier worden bijvoorbeeld werknemers, die de website bezocht hebben, niet opgenomen in de statistieken. Door het uitsluiten van het IP-adres van het bedrijf kan dit gerealiseerd worden. Meer weten? klik dan hier.

Daarnaast is het belangrijk om te filteren op land. Dit voorkomt namelijk een hoop referral spam, dat vaak uit het buitenland afkomstig is. Op deze manier blijven alleen de waardevolle data-gegevens  over. Wanneer het bedrijf zich op verschillende landen richt, kun je natuurlijk ook op meerdere landen tegelijkertijd filteren.

 

Tip 2: creëer een segment

De website genereert een hoop verkeer, maar natuurlijk wil je weten hoeveel van deze bezoekers daadwerkelijk waardevol zijn voor de website? Deze inzichten kunnen verkregen worden door het webgedrag van de bezoekers in verschillende segmenten in te delen. Zo kan er een segment worden gecreëerd van het aantal bezoeker op de website, dat overgaat tot een conversie. Op deze manier kan achterhaald worden in hoeveel procent van het totaal aantal sessies op de website er een conversie heeft plaatsgevonden. Een conversie kan bijvoorbeeld zijn: de aankoop van een product, een bezoeker meldt zich aan voor de nieuwsbrief of een gebruiker download een whitepaper. Segmenten kunnen gecreëerd worden binnen de overzichtspagina ‘doelgroep, acquisitie & gedrag’.


35682917315_37863a7e19_b.jpg

 

Tip 3: vergelijk segmenten met elkaar

Om het Google Analytics account maximaal te benutten, kunnen er verschillende segmenten met elkaar vergeleken worden. Op deze manier kan bijvoorbeeld achterhaald worden of meer mannen of juist vrouwen de website bezoeken? Of welke apparaten jouw bezoekers gebruiken en tot welke leeftijdsgroepen zij behoren en noem maar op… Segmenten met elkaar vergelijken doe je op dezelfde overzichtspagina, waarop je ook een segment aanmaakt, namelijk ‘doelgroep, acquisitie & gedrag’.

 

Tip 4: maak een aangepast rapport

Wanneer je Google Analytics opent en op het dashboard terecht komt, komen er een aantal standaard rapporten tevoorschijn. Deze bestaan niet altijd uit de meest zinvolle informatie. Daarnaast wil je natuurlijk in één oogopslag de belangrijkste resultaten van de website inzien.  Google Analytics heeft daarom een functionaliteit gecreëerd waarin je zelf een aangepast rapport kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld meteen zien hoe vaak er een conversie heeft plaatsgevonden, doordat er bijvoorbeeld een offerte op de website is aangevraagd. Een aangepast rapport creëer je door linksboven op ‘aanpassing’ te klikken. Vervolgens ga je naar ‘aangepaste rapporten’ en klik je op ‘+nieuw aangepast rapport’.

 

Met de bovenstaande tips kun je nu hopelijk zelf aan de slag, om waardevollere data uit je eigen Google Analytics account te halen, die de bedrijfsresultaten zullen versterken. Nog vragen? Mail dan naar e.groot@search4solutions.nl

Google Analytics logo.png